Håll dig på benen i vinter

Många skandinaver anser av flera orsaker att vintern är en tung årstid. Den mörka kalla årstiden innebär större risk för att halka och ramla på halt underlag. Det finns några saker du kan göra för att förbereda dig så bra som möjligt.

Även om snötäckta landskap är vackert att se på, så är det inte alla som trivs med den mörka och kalla årstiden som bjuder på isiga vägar och halka. Du har kanske upplevt att det kan kännas som en utmaning att ge sig ut på halka och isföre. Det har nog de flesta av oss erfarit.

Varje vinter upplever akutmottagningarna på landets sjukhus en ökad ström av människor som ramlat på ishalkan. Det gäller särskilt de första dagarna vintern anländer och det får ofta konsekvenser för handleder, höfter och fotleder.

Håll dig aktiv

Är du orolig för att du ska ramla i vinter, då finns det några saker du kan tänka på för att “hålla dig på benen” Ett enkelt och bra hjälpmedel är broddar du kan ta på och av på dina skor. Om balansen inte är vad den en gång var, kan en käpp eller krycka med brodd vara till hjälp.

Kom också ihåg att all form av motion, även lätt styrketräning bidrar till en starkare kropp.

Kom också ihåg att all form av motion, även lätt styrketräning bidrar till en starkare kropp och bättre balans. I vinter kanske du kan spänna på skidorna och ta en tur? Låt inte snötäckta vägar hindra dig från att vara aktiv och njuta av vintern när den väl är här.

Skelettets viktigaste byggsten

9 Anledningar till att använda K2 Vitamin med D vitamin
  • Vitamin K bidrar till att upprätthålla normal benbyggnad.
  • Vitamin K bidrar till normal blodkoagulation.
  • Vitamin D bidrar till att upprätthålla normal benbyggnad.
  • Vitamin D bidrar till normalt upptag/utnyttjande av kalcium.
  • Vitamin D bidrar till normala kalciumnivåer i blodet
  • Vitamin D bidrar till att stödja normal muskelfunktion.
  • Vitamin D bidrar till att stödja immunsystemets normala funktion.
  • Vitamin D bidrar till att bibehålla normala tänder.
  • Vitamin D har en roll i celldelningsprocessen.

Det startar bland annat med kalcium, som är den viktigaste byggstenen i vårt skelett. För att ta upp kalcium på bästa sätt behöver vi också D vitamin. Vitamin D bildas naturligt i huden när vi blir solexponerade och kallas allmänt för “solskensvitaminet”. Under vinterhalvåret är tillgången på sol blir kraftigt reducerat. Äter du till exempel mycket fet fisk får du i dig av det viktiga “solskensvitaminet”. Ett annat alternativ för att bygga upp kroppens lager är att ta D vitamin som ett kosttillskott.

Vitamin D + K2

Vitamin D är inte enbart viktigt för upptag av kalcium till skelettet, det bidrar även stöttande till immunsystemet och till normal muskelfunktion – olika funktioner som är viktiga året runt, men kanske allra mest om vintern.

Vill du dessutom lägga grunden för att upprätthålla en normal benbyggnad och normal blodkoagulering, kan du även välja att ta K2 vitamin, endera genom att äta K2 vitaminrik mat eller som kosttillskott.

Väljer du att ta kosttillskottet K2 Vitamin får du både K2 och D vitamin i en och samma kapsel, alltså “två flugor i en smäll”.