Använd varje dag aktivt

När du kommer upp i åldern, blir det viktigare än någonsin att röra på sig regelbundet. Både benstomme, muskler och leder blir med åren mer skört. Då är det viktigt att röra på sig och hålla igång utifrån sina förutsättningar.

Lyckligtvis behövs inte så mycket. All träning och fysisk aktivitet är bra för din kropp. Du behöver inte nödvändigtvis uppsöka ett träningscenter, eller köpa träningskläder för att komma igång och röra på dig. Det finns många enkla men likväl effektiva övningar du kan göra hemma i ditt eget vardagsrum. Du får några exempel längre ner på denna sida.  

Du ska inte sluta med det som ger dig energi

All fysisk aktivitet är bra

Hälsomyndigheterna har i alla år belyst vikten av en eller annan form av fysisk aktivitet  i minst  30 min varje dag. Detta gäller hela befolkningen, oavsett ålder. Genom att lägga in fysisk aktivitet i minst 30 minuter varje dag, minst fem gånger i veckan, tillsammans med en sund och varierad kost ger du dig själv de bästa förutsättningarna för ett gott liv

ENKLA STYRKEÖVNINGAR DU KAN GÖRA HEMMA

Här är några exempel på övningar som kan vara en god start på din nya aktiva vardag:

Res dig upp från sittande ställning upprepade gånger. Stöd dig mot köksbänken och lyft det ena benet så att låret ligger vågrätt och underbenet hänger rakt ner. Växla mellan att lyfta höger och vänster ben.

  1. Stå upp och lyft ett utsträckt ben ut åt sidan från kroppen så högt du kan. Upprepa så många gånger du orkar.
  2. Fyll två flaskor med vatten och håll en flaska i varje hand. Stå upprest med armarna hängande längs sidorna. Lyft båda armarna rakt ut i 90 graders vinkel och håll kvar så länge du orkar. Upprepa övningen flera gånger.
  3. Gör armhävningar mot en vägg i stället för mot golvet, så slipper du lyfta hela din kroppstyngd. Du blir likväl starkare i armarna.
  4. Ligg på rygg håll ihop benen och lyft båda benen samtidigt. Håll dina knän tätt ihop och svinga sedan benen sakta från sida till sida.
  5. Fysisk aktivitet kan vara så mycket. Allt från styrketräning, löpning, dans cykling eller simning till aktiviteter du vanligtvis inte förknippar med träning, som till exempel hushållsarbete, snöskottning, trädgårdsarbete eller lek med barnbarnen. Det viktigaste är att du väljer en aktivitet du tycker om – och allra helst en aktivitet som höjer pulsen och du blir lite andfådd. Det är då du får en hälsovinst.
  6. Förutsättningen för det goda livet är att ta hand om sig själv. Att hitta en balans mellan sund och varierad kost, motion och vila. Många väljer dessutom att ta ett kosttillskott som tillägg. Kosttillskottet K2 Vitamin innehåller K vitamin som bidrar till att upprätthålla normal benbyggnad samt D vitamin som stödjer en god muskelfunktion. K2 Vitamin innehåller  MenaQ7 K2 vitamin som kan hänvisa till kliniska studier.

Fortsätt att göra det du tycker om

Om det är att baka bullar som är din grej, så fortsätt att baka bullar tills du fyller 100 år. Slutar du att göra det du tycker om för att du tror att du är för gammal, så börjar du likt en blomma att vissna.

Kosttillskottet med MenaQ7 – K2 vitamin kan hänvisa till kliniska studier

Det är kanske lite tillspetsat, men det är ändå detta mycket handlar om. Du skall inte sluta med det som ger dig energi och glädje, oavsett om det handlar om att baka bullar, din dagliga promenad eller något helt annat.

9 Anledningar till att använda K2 Vitamin med D vitamin
  • Vitamin K bidrar till att upprätthålla normal benbyggnad.
  • Vitamin K bidrar till normal blodkoagulation.
  • Vitamin D bidrar till att upprätthålla normal benbyggnad.
  • Vitamin D bidrar till normalt upptag/utnyttjande av kalcium.
  • Vitamin D bidrar till normala kalciumnivåer i blodet
  • Vitamin D bidrar till att stödja normal muskelfunktion.
  • Vitamin D bidrar till att stödja immunsystemets normala funktion.
  • Vitamin D bidrar till att bibehålla normala tänder.
  • Vitamin D har en roll i celldelningsprocessen.

Vi mår alla bra av aktivitet

Statistik visar att vi i genomsnitt sitter stilla över 60% av vår vakna tid. Då säger det sig själv att vi behöver aktivera kroppen så mycker vi kan den resterande tiden vi är vaken.

Får du tillräckligt med fysisk aktivitet i vardagen, får du en bättre livskvalité. Humöret blir bättre och du ökar förutsättningarna att hålla dig på topp. Till och med minnet mår bra av fysisk aktivitet. Du sover bättre om nätterna och minnet blir bättre. Något både du själv och din omgivning kommer att märka. Desto äldre vi blir, desto viktigare är det att upprätthålla normala funktioner. En studie på människor i åldersgruppen 70-82 år, nyligen publicerad i den amerikanska tidskriften Journal of the American Medical Association (July 12, 2016 Todd M. Manini, PhD, National Institute on Aging)  visar på att de som håller sig mest aktiva var också de som fick behålla hälsan längst.